måndag 11 april 2011

What's the name of the game?

En sak jag har upptäckt under den här tiden jag har vaktat ungarna är hur mycket teknologin har gått framåt sedan jag själv var i deras ålder. Båda två kan hantera diverse handdatorer, spel, dvdspelare, telefoner, datorer, spelkonsoler och gud vet vad. Att sjuåringen har nån sorts koll är kanske inte så överraskande, men att fyraåringen också klarar av det är ju lite intressant. Jag kunde ju ingenting när jag var i den åldern, men å andra sidan så fanns ju inte heller alla dessa saker då.

Före jag kom hit hade jag inte haft så hemskt mycket kontakt med diverse spelkonsoler vilka kan vara ganska roliga ibland, men inte riktigt min grej ändå. Nu har jag däremot provat på det mesta känns det som. Familjen har PS2 (där Singstar är en klar favorit) och Nintendo Wii (komplett med Wii Fit Balance Board och allt). På dem har det spelats diverse mörda-din-motståndare-så-brutalt-som-möjligt-spel till lugnare utforska-Afrika-med-National-Geographic-spel till Singstar. Med Wii har det blivit snowboarding och joggning, balansövningar och yoga. Allt huller om buller. Den senaste erfarenheten är Xbox Kinect, som måste vara min personliga favorit. Ruby som flyttade in igår har det och ikväll ville ju barnen testa det förstås. Det var hur kul som helst! Vi gjorde en hinderbana och praktiserade våra dance moves med ett dansspel. Hela grejen med att konsolen inte har nån kontroll att hålla i överhuvudtaget är bara så coolt! :D Och man får en ordentlig workout genom att dansa igenom ett par låtar och försöka kopiera rörelserna. Tydligen har hon ett workout spel också så kanske man borde pröva på det... :P Jag hoppas det blir mer av detta för det här var roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar