måndag 2 augusti 2010

Den arabiska prinsen

Nej, jag snackar inte om Aladdin eller nåt sånt, utan en riktig livslevande arabisk prins. Han åt på Blue Lagoon idag tillsammans med sitt gäng på typ 30 personer. Über-VIP-gäster. Nu hade jag ju inte så mycket med dem att göra men jag var ju där i alla fall. För nån vecka sedan hade jag ett VIP-bord med nån känd fotbollsspelare men jag kände ju inte ens igen namnet så det sade mig inte så mycket. Det var inte Zlatan eller Zinedine i varje fall, så mycket vet jag. Skulle jag komma ihåg namnet på honom kunde jag ju lägga till honom på min lista över kända personer jag serverat, men nu gör jag ju inte det så jag tror Saku Koivu får vara ensam på den listan än så länge.

Annars händer det inte så mycket just nu. Jobbade en och en halv timme extra idag så nu är jag ganska slut vilket betyder att jag sitter och äter Nutella (som inte egentligen är Nutella) direkt ur burken. Detta är ju dock inte en så hemskt hälsosam vana så jag ska nog ta och sätta locket på burken och gå och lägga mig nu. Då kanske jag orkar upp i morgon också för min sista arbetsdag före två lediga dagar.

Som avslutning blir det några samlade citat angående min engelska (Det verkar bara vara min engelska folk kommenterar, men inte min franska. Borde jag vara oroad...?):

Kunden (britt): You're English, right?
Jag: No, I'm not.
Kunden: But you've lived in England for a long time?
Jag: No, actually I've never been to England...
Kunden: Really?! Well if you go there you'll fit right in!

Kunden (amerikansk-fransk): You're not French, are you?
Jag: No I'm not. I'm Finnish.
Kundens dotter ~5 år: You could think she's English. Like there's America and England, and you could think she's from England.

Kunden (britt): So where are you from? I suppose you're not French because of your English.
Jag: I'm from Finland actually.
Kunden: Really?! I thought you were going to say Australia or something!
Kundens fru: I was going for the north of England...

Kunden (britt): You speak very good English. Where are you from?
Jag: I'm from Finland.
Kunden (och de andra 6 personerna vid bordet): Aaaaaaaaah!! (som om det skulle förklara allt)

4 kommentarer:

  1. Haha nå i princip förklarar det ju ganska mycket för såna som vet nånting om dom nordiska länderna... Vilket ju nog inte är så många. Och north of england, hahaha, ouch. Men det är alltid kiva att konfundera folk med sin accent :)

    SvaraRadera
  2. Jo det är det nog. Men jag har ingen aning om hur folk tänker när de försöker placera in mig, igår var det flera stycken som tyckte att jag hade en amerikansk accent och det har jag nog verkligen inte! Och inte nordengelsk heller. Den är nog ganska standard brittisk skulle jag säga. Eller möjligtvis australiensisk då eftersom en hel hög med människor verkar tycka det...

    SvaraRadera
  3. Haha, oj vad kul! Det sista citatet var absolut bäst. De hade knappast en aning om var Finland ens ligger :)

    SvaraRadera
  4. Ja det var precis vad jag tänkte! :D

    SvaraRadera