söndag 29 maj 2011

Hit the road Jack

Igår förflyttade jag mig ca 770 km norrut. Det tog mig ca 12 timmar. I buss. Det ni! Men som tur var så stannade vi nog ganska ofta på vägen så tiden gick ganska fort. För att höja stämningen berättade vår chaufför /guide olika anektoder om de platser vi stannade på och så spelades musik i högtalarna hela vägen så att chillfaktorn hölls på en hög nivå. Alla var också välkomna att DJa. Annars hotade chauffören att spela Dancing Queen hela vägen. Bland låtarna som spelades var också en "Welcome to Australia" sång som i princip bestod av en uppräkning av alla livsfarliga djur som bebor detta land och en väldigt catchig refräng som avslutades med att du kan dö när som helst. Awesome.

Jag är alltså ombord på min OzExperience tour nu. Sydney - Cairns på en månad. Första stoppet är Byron Bay för min del. Ska stanna här i fyra dagar före jag åker vidare till Surfers Paradise på torsdag. Bussen vi åker i är liten och trång men vi har kul. Vår chaufför (upp till Spot-X Surf Camp där vi bytte chaufför) var underhållande och förstås måste alla presentera sig och berrätta intressanta anekdoter om sig själva vilket resulterade i några skratt här och var. Så nu vet vi alla lite mer om varandra. Jag vet ju inte om jag kommer att träffa dem igen eftersom alla gör olika rutter men i alla fall. Efter presentationsrundan kan jag berätta att av de ca 20 personerna som var ombord upp till surfinglägret var jag den enda som inte är från nån del av Storbritannien eller Irland och därmed också den enda som inte hade engelska som modersmål. There's an interesting fact for you ladies and gents! Min intressanta faktadel för bussen var att jag talar fyra språk flytande. Sug på den suckers! Jag tyckte att det var ett bra tillfälle att påminna folk om att det finns andra språk i världen än engelska. :P

Anyway. Nu är jag alltså i Byron Bay och kan konstatera att hostellet jag bor på är ganska nice. Det är ett av två YHA:n jag bor på. Här är det öppen planläsning och hög chillfaktor som gäller. Jag har mitt rum bredvid poolen och är för tillfället ensam i det, men förhoppningsvis får jag sällskap snart. Jag har också hunnit kolla in nattlivet redan. Eftersom jag fick tre gratis meals på en av barerna som bonus från hostellet gick jag dit igår kväll. Verkade helt okej. Vann inte en utflykt till Fraser Island värd 340 dollar men jag ska inte låta det påverka mitt omdöme.

Vet inte vad jag hittar på idag. Ska väl kolla in hela stället och förstås stranden. Vi får se.

2 kommentarer:

  1. Good on ya, bra att ta anglophonerna ner på jorden lite :P I frequently do it myself!
    Har du någå bra tips på hur man får 12 timmar i bussen att gå fortare? Säkert lättare med en grupp som din, så gärna någå som går att tillämpas under en 9-timmars "normi"-bussresa :)

    SvaraRadera
  2. Nja, inga tips direkt. Jag hade ju sällskap hela vägen, läste, lyssnade på musik, kollade in landskapet. Och så stannade vi ganska ofta så det bröt ner resan i lite mindre bitar.

    SvaraRadera