tisdag 21 juni 2011

Skepp och hoj!

Nu är jag tillbaka på fastlandet, men mitt huvud gungar ännu. Det har en tendens att alltid göra det efter ett par dagar på sjön. Hur som helst. Whitsunday Islands var fantastiskt! Rekommenderas! Jag seglade, eller "seglade" är väl mer korrekt i det här fallet eftersom vi körde på motor mest hela tiden, med en trimaran vid namn Avatar. Vi var en grupp på 20 personer ombord plus tre besättningsmän. Vi åkte iväg kring lunch på lördag och parkerade oss vid ett korallrev kring tretiden. Snorklade en stund och åkte sedan vidare till en lugnare vik för övernattning. De flesta ur gruppen beslöt sig för att spela diverse drinking games hela kvällen och natten vilket orsakade lite probloem för oss som ville sova. Jag fick ungefär två timmar sömn den första natten på grund av att Louis och Corey bestämde sig för att pull an all nighter och satt och pratade ganska högljutt bredvid min sovplats. Dessutom delade jag säng med en schweitsisk flicka som antagligen var den sämsta person att dela säng med. Vid halv sex-tiden vaknade jag för att upptäcka att Louis och Corey fortfarande förde vilda diskussioner så jag gav upp och steg upp. Vi skulle i alla fall stiga upp för soluppgången kring sextiden. Kollade in månen och soluppgången som för övrigt såg ut såhär:



Vid halvåttatiden steg vi iland på Whitsunday Island för att evaluera en av världens top tio stränder, Whitehaven Beach. Den var ju inte så tokig måste jag säga. Ni kan ju kolla in bilden nedan för att avgöra själva.



Efter lunch ombord snorklade vi lite igen och några lyckades till och med snorkla med en sköldpadda. Jag befann ju förstås i andra ändan av revet när det hände. Men jag såg sköldpaddor från båten. Och en hel massa stingrockor (heter de så på svenska? Sting rays på eneglska. Ni vet de där som dödade Steve Irwin) på Whitehaven Beach, och till och med en liten haj. Efter det körde vi vidare till det lugnaste stället i Whitsunday Islands där vi gick iland och kikade in i en aboriginal grotta. Under kvällen blev de mer drinking games och andra galenskaper (jag går inte in på detaljer). På grund av sömnbrist från föregående kväll lugnade det dock ner sig fortare och jag fick lite mer sömn. Upp nästa morgon kring 6 då deckhanden och värden steg upp. Hjälpte till att sätta segel och styrde kosan tillbaka mot hamnen.
Eftersom jag inte kunde checka in till hostellet förrän kl 14 och klockan bara var ca 10.30 gick jag till lagoonen där jag somnade en liten stund. Efter den bästa duschen på länge (ingen dusch på tre dagar och håret fullt av saltvatten, ni kan föreställa er hur skönt det var) vandrade jag iväg till Beaches, en av barerna i Airlie Beach. Vi hade vårt after sail party där. Fick hälften av Mattys (han var deckhand ombord) måltid och gratis öl så jag var nöjd. Gick dock tillbaka ganska tidigt för att få en god natts sömn före dagens 8 timmars bussresa till Mission Beach. Här kan man hitta 5 meter långa krokodiler i närmaste vattendrag, vilda cassowarys (också kända som den enda fågeln i världen som har dödat människor) som vandrar omkring i folks trädgårdar och hus som saknar tak på grund av cyklonen Yasi för några månader sedan. Hostellet är däremot trevligt även om det håller på att rustas upp lite efter Yasis skadegörelse, så här ska jag chilla ett par dagar före jag åker upp den sista biten till Cairns. Ikväll blir det filmkväll med italienska Eleonora. Peace out!

1 kommentar:

  1. Det verkar som om du verkligen sku leva loppan nu de sista veckorna du är där! Ha det bra! Visst bara 165 km kvar till Cairns? När åker du dit då?

    h.pappa

    SvaraRadera