måndag 4 oktober 2010

Day of Culture

Long time no see, här har jag inte skrivit på en tid, men jag har inte riktigt haft nåt att skriva om. Har mest bara jobbat och inte riktigt gjort så mycket annat. Men denna lördag och söndag var jag ledig så det var skönt. På lördag gjorde jag mest tråkiga saker som att städa, gå till banken, tvätta kläder och handla, men jag gjorde allt före kl. 15 eftersom jag inte visste om jag skulle jobba eller inte. De var ju förstås understaffed på jobbet och jag hade lovat att jag kan komma om det skulle behövas. Turligt nog behövdes jag inte så jag tillbringade kvällen med att titta på Friends och Remember me. Skönt!

Igår var det dags för min och Harpers day of culture i Paris. Eftersom alla museum i Paris är gratis den första söndagen i månaden tänkte vi att vi skulle utnyttja det. Tyvärr är det ju också ganska långa köer till allt då och vi orkade inte köa så vårt kulturutbud minskade ganska mycket. Vi hoppade över Musée d'Orsay och en Monetutställning eftersom vi inte orkade köa men kollade istället in en fotoutställning med bl.a. Karl Lagerfeld. Den var intressant. Åt lunch (spaghetti carbonara ifall mamma vill veta) på ett sött litet ställe, gick till Île Saint-Louis och åt delikat italiensk glass och bestämde oss för att gå på bio på kvällen. Vi såg Inception, som faktiskt var riktigt bra. Jag var lite skeptisk till den först eftersom jag inte riktigt hade nån aning om vad den handlade om men helt sevärd var den nog.

När jag åkte hem tillbaka missade jag ju förstås bussen med ungefär 3 minuter och måste vänta på nästa i en timme. Jag beslutade mig för att gå till Disney Village för att fördriva tiden. Eftersom jag inte hade ätit på många timmar gick jag till McDonald's och åt min första hamburgare på ungefär 5 månader. Big McMistake. Det var den sämsta hamburgare jag nånsin ätit. Och franskisarna är bättre på Eurest. Plus att de har Heinz Tomato Ketchup där och inte nån "specially made for McDonald's crap ketchup". Så nu vet ni det.

Annars vet jag inte om det händer så mycket här. Jag måste tala mycket mera franska nu än tidigare eftersom det nog bara är franska som gäller på jobbet, förutom med Santiago då det blir engelska ibland, och hemma är det också franska som gäller. Men det är skönt att Harper fortfarande är i Paris så jag har nån att tala engelska med när jag blir helt slut i huvu. Annars har jag inte sett så mycket av min room mate på senaste tiden. Hon har varit hos sin pojkvän ganska mycket och nu har hon varit i Italien i nästan en vecka. Borde komma hem idag. Pierre adores me fortfarande och vill gå på dejt med mig, och nu har Ives (från Blue Lagoon) också fått för sig att vi borde träffas. What's up with this country? Så att sånt.

Dagens citat:

Jag och Harper sitter och äter glass när en amerikansk man kommer fram:
"Excuse me ladies, but where did you get that ice cream?"

Och så några foton också...


Look at all the gold!


Koncentrera er på Eiffeltornet i bakgrunden och inte på att min kjol har åkt upp ungefär en kilometer... :P


"Oh look at that! Oh but wait, that's Notre Dame isn't it...?" Way to go Harper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar